Stella Hagelstamin treenivinkki 8 - Talvikaudelta kisakuntoon

Nyt on aika kääntää katseet kohti kevättä ja pian alkavaa kisakautta.

Hevoseni lomailevat aina 1-2 viikkoa joulun ja uudenvuoden tienoilla, jonka jälkeen aloitan rauhallisen mutta sitäkin määrätietoisemman treenaamisen kohti kevään ja kesän kisoja. Tammikuussa käytän hevoseni eläinlääkärillä perustarkastuksessa ja selvitän jos jotain tarvitsee tehdä ennen treenikauden alkua. Myös kaikki isommat muutokset kengityksessä tai varusteissa olisi hyvä tehdä kevyemmällä kaudella, jotta hevonen ehtii rauhassa tottua muutoksiin. Tässä muutama kysymys jonka esitän itselleni heti alkuvuodesta:

  • Onko satula varmasti sopiva ja toppaukset kohdillaan?
  • Näkyykö rasitus hevosen jaloissa ja voisiko pienellä muutoksella kengityksessä helpottaa hevosen liikkumista ja säästää arvokkaita jänteitä sekä niveliä?
  • Onko ravitsemus kohdillaan, tarvitaanko lisäravinteita kehityksen ja terveyden tueksi?
  • Onko hevosen hampaat tarkistettu 1/2 vuoden sisään ja rokotukset ajan tasalla?
  • Voinko tehdä treeneistä mukavampia hevoselle uusilla kuolaimilla, jotka kenties istuvat paremmin, kun nykyiset?
  • Onko valmennussysteemi paras mahdollinen ja sellainen jonka koemme molemmat hevoseni mukaan lukien mielenkiintoisena ja sopivan haastavana?

Näitä kysymyksiä on loputtomasti lisää, mutta tässä muutama tärkeämmästä päästä. Kun kysymyksiin on vastattu ja kaikki kunnossa, on aika keskittyä olennaiseen eli treenaamiseen ja tavoitteisiin pääsemiseen.

Kuten olen aiemminkin näitä treenivinkkejä kirjoittaessa korostanut, on hevosen työmotivaatio ja systeemi, jolla hevosiani koulutan kaikkein keskeisin asia, johon keskityn. Pyrin jokaista hevosta kouluttaessani keskittymään motivaatioon ja luomaan sitä parhaalla mahdollisella tavalla, jotta hevoseni haluaisi tehdä kanssani yhteistyötä ja kokisi työn mieluisana.

Kun hevosen kunto ei ole ihan huipussaan ja tavoitteena on nostaa sitä, teen treenit monessa lyhyessä pätkässä ja kävelen aina sen pari minuuttia intervallien välissä, jotta syke ja hengitys pääsee palautumaan.

Ratsastan hevoseni 4 x viikossa kevyeen hikeen ja huolehdin erityisen tarkasti alku- ja loppuverryttelystä. Ylirasituksia ja rasitusperäisiä vaivoja tulee välttää ja kuitenkin treenata sen verran, että kunto nousee ja kehitystä on selvästi havaittavissa.

Erittäin tehokas keino on hyödyntää jokainen kävelytauko ja treenata niiden aikana muun muassa takaosankäännöksiä, avoja, sulkuja, pohkeenväistöjä, pysähdyksiä, peruutuksia sekä koottua- että lisättyä käyntiä. Tällä tavalla harjoitellaan paitsi näitä itse liikkeitä hyvin tehokkaasti, myös hienosäätöä ja kontrollia, jota tarvitaan kaikissa muissakin liikkeissä.

Koitan aina ratsastaessani välttämään turhia kilometrejä eli treenaamaan aina määrätietoisesti ja monipuolisesti, jotta kehitys olisi selkeää ja mieli pysyisi sekä hevosella että ratsastajalla virkeänä.

Hyvää kevättä kaikille, valoisampaa vuodenaikaa kohti!

Stella