Stella Hagelstamin treenivinkki 5 - Sivuttaisliikkeet antavat irtonaisuutta

Näin kisakauden loppupuolella olen miettinyt paljon mennyttä kautta ja suunnittelen Julialle optimaalista verryttelysysteemiä Helsinki International Horse Show'ta varten.

Yhden asian tärkeys on noussut ylitse muiden ja se on selän rentous sekä hevosen kokonaisvaltainen irtonaisuus kokoamisen vastapainoksi. Kun hevosta ruvetaan kokoamaan, selkä vetäytyy helposti huomaamatta vähän kireäksi. Kireyden poistamiseksi olen kokenut parhaaksi tehdä erilaisia sivuttaisliikkeitä, ja niissä erityisesti keskittyä hevosen keskivartalon liikkuvuuteen. Ratsastajalle on helpointa nähdä kaulan taipuneisuus ja tämän takia keskivartalo jää usein huomioimatta. Kuitenkin kaikki hevosen jousto, jäntevyys, kantokyky ja voima tulee juuri keskivartalosta. Jos keskivartalo on ”jumissa” tai jäykkä, ei voida odottaa vahvaa takaosantyöntöä, pehmeätä perään antoa tai varsinkaan kauniita, irtonaisia sivuttaisliikkeitä. Eli mitä voidaan tehdä tämän keskivartalon treenaamiseksi?

stella hagelstam

Kuvittele itsesi lenkillä tai muussa fyysisessä suorituksessa. Jos pidät keskivartalon (vatsan, selän ja hartiat) jäntevänä, kaikki liikkeet saavat jäntevyyttä, täsmällisyyttä ja tasapainoa. Hevonen toimii aivan samalla tavalla. Kun selkä joustaa ja kantaa, vatsa ei roiku löysänä kohti maneesin pohjaa ja kyljet reagoivat pehmeästi joustaen pohkeen pyynnöstä. Näin vaikeatkin liikkeet tuntuvat helpolta. Mutta miten hevonen sitten voidaan opettaa käyttämään keskivartaloaan oikein? Ja miten ratsastaja voi tuntea milloin ollaan oikealla tiellä tässä asiassa?

Helpoin merkki tunnistaa selän jousto on miettiä kuinka helppoa/vaikeaa harjoitusravissa on istua. Kun selkä on jäykkä tai jännittynyt, ravi ”pompottaa” selvästi enemmän kuin hevosen työskennellessä oikein keskivartalonsa kanssa. Jäntevä keskivartalo antaa ”jouset” liikkeille ja istuminen helpottuu merkittävästi.

Toinen tärkeä asia on sivuttaisliikkeiden sujuvuus. Ratsastajasta voi tuntua, ettei hevosta ei saa millään siirtymään sivulle: se lähtee liian nopeasti jalasta sivulle eli ”kaatuu” ulos sisäpohkeesta tai lähtee aina taivuttaessa kääntymään taivutettuun suuntaan. Tällöin kyseessä on kylkien joustamattomuus.

Kylkiä saa hyvin harjoiteltua pehmeämmiksi tekemällä paljon avo- ja sulkutaivutuksia sekä pohkeenväistöjä alkukäynnin aikana.

Taivutusharjoituksissa tärkeintä on pitää kaula melko suorassa, jotta oikeasti pääsee taivuttamaan hevosen keskivartaloa. Monelle hevoselle kaulan taivutus on merkittävästi helpompaa keskivartalon taivutukseen nähden ja tämän takia hevoset mielellään ”hämäävät” ratsastajaa tässä asiassa. Ratsastajan täytyy myös olla tarkkana, ettei hevosen lavat tai takaosa lähde liukumaan ulos ja keskivartalo jää taas suoraksi. Mielestäni helpointa on harjoitella avo- ja sulkutaivutusta uraa pitkin jolloin seinästä saa tukea. Kun liike sujuu uraa pitkin, siirrytään diagonaaleille ja ympyröille.

Näillä harjoituksilla lähden itse nyt valmistautumaan HIHSiin! Toivottavasti nähdään siellä.

Terkuin,

Stella ja Julia